Desplega el contingut de cada apartat
1. Quina diferència hi ha entre les proves que suporta una ànima abans d’entrar a la via unitiva i les que suporta una ànima que ja ha entrat al matrimoni espiritual amb Jesús?
2. Segons santa Caterina de Siena, quins beneficis espirituals pot rebre una persona que es troba a la via unitiva de les proves i patiments que vénen de Déu?
3. A mesura que una persona creix en santedat, com canvia la seva manera de comprendre el patiment?
4. Com va respondre santa Teresina a la profunda foscor que la va envair durant el darrer any de vida? Com va entendre el significat d’aquesta foscor?
5. Què vol dir “morir d’amor”?
6. Segons sant Joan de la Creu, en què es diferencia el desig de morir d’una persona a la via unitiva i el desig de morir que poguessin experimentar les ànimes que són a la via purgativa o il·luminativa?
7. Per què diu sant Bernat de Claravall que, per més que l’Esperit Sant vivifiqui els sagraments, no és mai suficient per a les ànimes a la via unitiva?
8. Descriu amb les teves pròpies paraules la imatge que ofereixen sant Joan de la Creu i sant Bernat de la visió beatífica.
9. Com ens prepara l’Esperit Sant, segons sant Joan de la Creu, per a la visió beatífica?
10. És bíblica la idea de la visió beatífica? Anota o assenyala dos o tres dels versets bíblics que donen suport a aquest ensenyament.
1. A mesura que has anat creixent a la fe, com ha canviat la teva manera d’entendre el patiment? Encara et resulta estranya la idea del “patiment amorós”?
Per què sí o per què no?
Què creus que t’ajudaria més a abraçar el patiment com a benedicció?
2. Què t’han ensenyat l’amor, l’humor i l’alegria davant d’un gran patiment de santa Teresina?
I el servei, continu al proïsme a través d’anys de foscor espiritual, de Teresa de Calcuta?
Quina lliçó en pots aprendre?
Com han afectat la teva manera d’entendre la santedat les experiències d’aquestes dues dones?
3. T’ha donat un desig més gran de santedat llegir les descripcions que fa sant Bernat de la visió beatífica?
Per què sí o per què no?
Si la teva resposta és “Sí”, què estàs disposat a canviar a la teva vida per poder veure tu també Déu cara a cara?
Si la teva resposta és “no”, què creus que encara ha de passar a la teva ànima perquè puguis respondre “s!”? Com pot Déu possibilitar aquest canvi?
Desplega el contingut de cada apartat
1. Segons sant Joan de la Creu, ¿com respon una ànima en unió amb Déu a totes “les coses que li passen”, bones o dolentes? Per què respon així l’ànima?
2. Com s’expressa a ell mateix l’amor experimentat per una ànima en unió amb Déu?
3. Què aconsella sant Bernat que ha de fer una persona quan no està segura de quant de temps ha de passar en contemplació i quant a servir activament els altres?
4. Si la gent vol que la seva feina doni fruit, què diu sant Joan de la Creu que cal fer?
5. Segons santa Caterina de Siena, ¿en què es diferencia com una ànima experimenta l’amor de Déu a la via unitiva, i com ho experimenten les ànimes a les vies purgativa i il·luminativa?
6. Com va portar a santa Teresa de Lisieux el seu amor per la creació al seu amor més gran a Déu? Com va fer entrar a la via unitiva que el seu amor per la creació fos més profund?
7. Segons santa Caterina, d’on prové, o quin és l’origen de la pau i l’alegria que experimenten les ànimes a la via unitiva?
8. Com respon el dimoni que les ànimes estan en unió amb Déu? Per què respon així?
9. Per què, sota certes circumstàncies, Déu pot treure la sensació de la seva presència a una ànima en l’estat del matrimoni espiritual?
10. Descriu tres de les diferents maneres en què la gran alegria experimentada per les ànimes en unió amb Déu es pot manifestar en aquesta vida.
1, Sant Bernat aconsellava als seus monjos d’interrompre’l, encara que estigués en contemplació, si algú en tenia veritable necessitat. Què ens diu aquest consell sobre la importància de servir els altres a la vida de fe?
2. Repassa la resposta a la quarta pregunta de més amunt. En què es diferencia el consell de sant Joan de l’opinió del món? Jutjant pels teus actes, quin consell segueixes més sovint en aquest sentit, el de sant Joan o el del món?
3. El papa Joan Pau II, igual que els sants i els doctors de l’església, ha dit que l’alegria de la nostra salvació ha de ser expressada visiblement i invisible en la vida de l’Església. ¿Observes alguna prova d’aquesta alegria a la teva vida i a la de la teva parròquia? Si les veus, de quina manera? Si no les veus, per què creus que això passa? Què pots fer per canviar aquesta situació?
Desplega el contingut de cada apartat
1. De quines maneres diferents es pot experimentar el desposori espiritual?
2. Descriu les imperfeccions de l’intel·lecte i de la voluntat que sant Joan diu encara queden a l’ànima “desposada” amb el Senyor.
3. Com es van manifestar aquestes imperfeccions a la vida de santa Teresa de Lisieux?
4. Segons sant Bernat, què pot passar en el moment de la mort per alliberar l’ànima de les imperfeccions espirituals i permetre entrar en el matrimoni espiritual?
5. En què es diferencien el desposori espiritual del matrimoni espiritual?
6. Segons el papa Benet XVI, de quina manera la Santíssima Verge Maria serveix de model perfecte d’una ànima a l’estat de matrimoni espiritual?
7. Quines metàfores usen sant Joan de la Creu i sant Bernat per descriure el matrimoni espiritual?
8. Segons sant Bernat, què desitja una ànima que contempla la cara de Crist? De què manca aquesta ànima? En què difereix aquesta contemplació de la contemplació d’Ell a la terra?
9. Per què, segons la majoria dels sants, poden perdre la salvació fins i tot aquelles ànimes que són a l’estat de la via unitiva?
10. Què aconsella sant Bernat que facin aquestes ànimes per evitar donar l’esquena a Crist?
1. Com t’ajuda a entendre el progrés del teu camí espiritual el ritme diferent amb què els diversos doctors de l’Església avancen en la seva unió amb Déu?
2. Què us diu, sobre la primacia de la gràcia en el moviment de l’ànima cap a Déu, la lluita de santa Teresa de Lisieux amb les seves imperfeccions i aferraments durant el temps del seu desposori espiritual?
3. Revisa la teva resposta a la pregunta 10 per tal de respondre a la pregunta següent: Com ajuda el consell de sant Bernat fins i tot a les ànimes que encara no han entrat a la fase unitiva?
Desplega el contingut de cada apartat
1. Enumera cadascun dels pecats capitals. Dóna per a cadascun un exemple concret de com aquest pecat pot amagar-se o disfressar-se de proves o obstacles espirituals.
2. Quina és la diferència entre la nit activa de l’esperit i la nit passiva de l’esperit?
3. Per què és millor per a nosaltres que aquest estadi profund de purificació tingui lloc en aquesta vida, no en l’altra, i que passi com més aviat millor?
4. Per què molts dels doctors de l’Església usen la imatge del foc per descriure aquest temps de purificació? Explica amb les teves pròpies paraules la metàfora que fa servir sant Joan de la Creu per il·lustrar el procés de purificació.
5. Com podem suportar, segons santa Teresa de Jesús, les proves que Déu ens envia? Hi ha algun remei per a elles? Quina, si n’hi ha?
6. Encara que no podem percebre’l, què diu sant Joan exactament sobre allò que Déu duu a terme a través de la nit fosca? Per què no podem percebre’l?
7. A quina part de les Escriptures trobem la prova de l’existència de la nit fosca de l’esperit i de la nostra necessitat de purificació? Dóna almenys tres exemples.
8. Segons sant Joan de la Creu, què ha de ser crucificat o “aniquilat” a la nit fosca de l’esperit?
9. Segons sant Joan de la Creu, com afecta la nit fosca de l’esperit el nostre intel·lecte, la nostra voluntat i la nostra memòria?
10. Què se’ls promet als qui passen amb èxit la nit fosca de l’esperit?
1. És famosa la pregària de sant Agustí: “Senyor, fes-me cast, però no encara”. Després de llegir aquest capítol, et veus tu resant: “Fes-me sant, Senyor, però no encara?” Si et veus d’aquesta manera, per què creus que és així? Què pots fer per canviar aquest tipus de reacció, si és que pots?
2. Canvia la teva manera d’entendre la naturalesa del pecat original la necessitat d’aquest tipus de purificació? Com ho fa, si efectivament canvia la teva manera d’entendre les coses?
3. Repassa les diferents maneres en què el pecat pot interferir amb la pràctica de la fe. Quin pecats ha afectat el teu camí espiritual? De quin d’aquests pecats encara n’ets culpable?
4. Recorda quan Déu va permetre que t’afligís una prova exterior o interior. Descriu aquella situació. Com vas respondre? Com et va canviar aquesta prova? Et va acostar més a Déu? Si va ser així, per què creus que això et va passar a tu?
Desplega el contingut de cada apartat
1. Esmenta dues o tres de les maneres com els sants descriuen les “ferides” d’amor que dóna Déu a certes ànimes.
2. Quins són els fruits de les autèntiques “ferides d’amor”? Com es poden diferenciar aquestes de les “ferides d’amor” falses que el dimoni pot infligir?
3. Esmenta els quatre tipus de locucions que pot fer servir Déu per comunicar-se amb una ànima.
4. Com diu sant Joan de la Creu que hem de respondre a aquestes locucions? Quines raons dóna per fer aquesta recomanació?
5. Quin perill s’associa, en particular, amb les locucions successives?
6. Enumera i defineix els tres tipus de visions que pot experimentar una ànima.
7. Per què diu sant Joan de la Creu que una ànima no necessita centrar-se en certs tipus de visions, encara que siguin autèntiques?
8. Per què és important per a algú que està experimentant locucions o visions trobar un bon director espiritual o confessor?
9. Quines són algunes de les característiques de les visions o penetracions autèntiques? Quines són les característiques de les visions o penetracions que dóna el dimoni?
10. On hem de desitjar rebre saviesa de Déu, a més de les visions i locucions?
1. T’ha cridat Déu alguna vegada a passar més temps tot sol amb Ell? Vas poder respondre a aquesta crida? Quins són alguns dels modes pràctics de trobar més espai a la teva vida per estar sols amb Déu?
2. Quin tipus de problemes creus que podrien sorgir d’una avaluació si valorem més les locucions que la raó, el sentit comú, l’ensenyament de l’Església i els consellers dignes de confiança? Has experimentat algun d’aquests problemes?
3. Tens un director espiritual? Si en tens, t’has beneficiat del consell? Si no, coneixes algú a qui pots demanar que sigui el teu amic espiritual? Si no, tens un amic espiritual amb qui poder compartir les teves experiències? Com creus que et podries beneficiar de tenir el suport i la guia d’un amic?
4. Que tan seguit demanes a Déu que t’atorgui signes i consols espirituals? Si ho fas amb molta freqüència, per què ho fas? Què és el que has de demanar?
5. Quines són les persones a través de les quals Déu et parla més sovint? Com t’han ajudat els seus testimonis, consells o crítiques en el teu camí cap a Déu?
Desplega el contingut de cada apartat
1. Per què, fins i tot quan estem distrets en la pregària, pot donar fruit el nostre esforç per pregar?
2. Què és el “recolliment adquirit”? Com es pot aconseguir concretament?
3. ¿En què es diferencia el recolliment adquirit del “recolliment infús”? Esmenta algunes de les característiques del recolliment infús.
4. Segons santa Teresa de Jesús i sant Bernat, ¿quines són algunes de les mesures que podem prendre per disposar-nos millor a rebre el do del recolliment o de la contemplació?
5. Defineix la contemplació.
6. Quins beneficis deia sant Bernat que ell treia de les seves visites amb el Senyor?
7. Segons santa Teresa, ¿una ànima pot saber si ha experimentat la pregària d’unió?
8. ¿Què és el que fa possible Déu per l’experiència de la pregària d’unió?
9. ¿Com entén santa Teresa els obstacles que trobem en el nostre camí cap a Déu?
1. ¿Continues pregant quan estàs distret o sense interès per pregar? Per què sí o per què no? Si algunes vegades has perseverat en l’oració, com t’ha beneficiat aquesta oració?
2. Reflexiona sobre els diversos nivells de la pregària resumits en aquest capítol. ¿Quins nivells has experimentat? ¿Com ha fet servir Déu aquestes experiències per atreure’t més a Ell?
3. La profunditat de la nostra pregària pot variar de setmana en setmana, de mes a mes, d’any rere any. ¿En quines circumstàncies has vist que la teva pregària ha donat fruits? ¿Què la pot fer malbé?
4. Per què pregues? ¿Què és el que busques sobretot quan vas Déu a la pregària? ¿Busques consol o que et concedeixi algun favor? Si és així, ¿quin és el perill que comporta aquesta mena de motivació?
5. ¿Com pots aprofundir la teva experiència de la pregària quan prens la drecera de Santa Teresa de Lisieux ?
Desplega el contingut de cada apartat
1. Com descriu santa Caterina de Siena la manera com una ànima creix en amor? Quines imatges fa servir per a cada estadi? Descriu com aquestes imatges corresponen a cada estadi del procés.
2. Com descriu sant Bernat l’“amor pur”?
3. Quins són, segons sant Bernat i santa Caterina, alguns dels actes que requereix l’amor al proïsme?
4. Com podem saber, segons santa Caterina, si el nostre amor per una altra persona és egoista?
5. Quin perill hi ha a l’amistat íntima entre homes i dones que no estan casats?
6. Per què anima sant Francesc els cristians a cercar l’amistat íntima només amb altres cristians? Per què són “excel·lents” aquestes amistats entre cristians?
7. Per què sant Francesc diu que les “amistats particulars” són necessàries per als laics, però potencialment perilloses per als religiosos?
8. Què diu sant Francesc que són els tres efectes del veritable amor matrimonial?
9. Resumiu amb les vostres pròpies paraules l’analogia que fa sant Francesc entre el menjar i l’amor sexual en el matrimoni.
10. Basant-te en allò que has llegit en aquest capítol, esmenta almenys tres maneres en què una parella cristiana pot pervertir l’amor marital i perjudicar l’amistat mútua de què haurien de gaudir els esposos.
1. En què es basa el teu amor a Déu? Com es reflecteix als teus actes?
2. De quines maneres deixes d’obeir, de forma regular, el manament bíblic “Estima el teu proïsme”? On creus que falles en no obeir aquest manament? Quines són algunes de les mesures concretes que pots prendre per posar remei a aquesta situació ?
3. Descriu una amistat que t’ha acostat més a Crist. Qui és aquesta amistat? Quant de temps fa que coneixes aquesta persona? De quines maneres t’ha acostat més a Déu aquesta amistat?
4. Les amistats poden allunyar-nos de Crist i també portar-nos a Ell . Has tingut mai una amistat que va demostrar ser “perillosa”? D’on provenia aquest perill? Què és el que et va atreure cap a aquesta amistat? Què has après d’aquesta experiència?
5. Si ets una persona soltera i disposada a casar-te, o ja casada, quines són algunes de les coses pràctiques que ara pots fer que contribuirien a l’amor autèntic ia l’amistat cristiana entre tu i la teva parella (actual o potencial)?
Desplega el contingut de cada apartat
1. Quins són, segons sant Joan de la Creu, els signes del veritable despreniment respecte dels diners i de les possessions?
2. Quines són les ramificacions espirituals que comporta posar el nostre cor en els diners, les possessions i les coses?
4. Per què és l’orgull, segons sant Bernat, el començament de tot pecat?
5. Com enfosqueix l’orgull la nostra manera d’entendre la salvació?
6. Com hauríem de veure, segons sant Bernat, els mèrits que posseïm?
7. De quina manera podem decidir conscientment ser humils? Com ens ajudarà això a vèncer l’orgull i l’amor a nsaltres mateixos?
8. Com poden la malaltia i el patiment esdevenir mitjans per vèncer l’orgull?
9. Quina relació hi ha entre l’orgull i la impaciència?
10. A quines quatre àrees diu sant Francesc de Sales que cal estendre la nostra obediència a la voluntat de Déu? Com ens pot ajudar la pràctica de l’obediència a créixer en humilitat?
1. Repassa els indicadors descrits per sant Francesc per destriar un esperit de despreniment o de pobresa. Usant aquests indicadors com a guia, còm de desprès ets tu dels diners o de les possessions materials? Esmenta dues o tres coses pràctiques que pots fer per enlairar-te més d’aquestes coses.
2. El nostre aferrament als plaers sensuals es pot expressar en pensament i en acció. Suposa qualsevol d’aquelles dues maneres una lluita per a tu? Si és així, explica-ho. Com pots començar a practicar els consells que ens donen els sants per desprendre’ns dels plaers sensuals?
3. Recordes haver comès un error o un pecat, i que et van criticar justament? Descriu aquesta situació amb més detall. Com vas reaccionar? Hi va haver cap rastre d’orgull en aquesta reacció? Per cultivar la humilitat, com hauries de reaccionar en situacions similars d’ara endavant?
4. Quines ocasions tens ara mateix a la teva vida per practicar la paciència i la humilitat? Hi ha alguna manera en què puguis canviar la teva actitud o conducta per aprofitar millor aquestes oportunitats? Si n’hi ha, com?
5. Amb qui ets obedient, si ho ets amb algú? Et resulta fàcil d’obeir, o et suposa un gran esforç? Per què creus que et passa? Pots pensar algú a qui podries sotmetre’t en qüestions espirituals? I si hi ha algú que compleixi aquest rol, quins beneficis podríen derivar d’aquesta relació?
Desplega el contingut de cada apartat
1. Enumera les característiques que santa Teresa de Jesús atribueix a les ànimes al tercer estadi (la tercera mansió) del camí espiritual.
2. Com descriu santa Teresa l’ànima que no és tacada pel pecat mortal? Quina és la diferència entre aquesta imatge i la descripció d’una ànima a les urpes del pecat?
3. On és la veritable casa de Déu, segons sant Bernat?
4. Quin és el perill de posseir el coneixement d’un mateix sense posseir també el coneixement de Déu? Què diu Déu a santa Caterina que el dimoni intentarà fer amb el nostre ésser, que és conscient del nostre pecat?
5. Quina evidència bíblica suggereix que és possible el progrés a la vida espiritual? Resumeix en les teves pròpies paraules almenys dos passatges bíblics esmentats en aquest capítol que ens diuen que la santedat és una fita assolible.
6. Quina és una de les maneres en què Déu augmenta el nostre desig d’Ell?
7. Acaba el nostre desig de Déu quan arribem al final del nostre camí espiritual? Per què sí, o per què no, segons sant Bernat?
8. Què hem de fer quan ens cal un fort desig de Déu, i què passa quan ho fem?
9. Encara que el nostre desig de Déu no sigui gran, en algun moment donat, com podem saber si Ell continua obrant a la nostra vida?
10. Què és el “petó” de Déu? Què s’adquireix o aconsegueix amb aquest “petó”? En què s’assembla aquest “petó” a la idea de sant Joan de la Creu de la doble dimensió de la contemplació?
1. Et veus mai complaent-te respecte a la teva relació amb Déu? Quins són els perills inherents a aquesta manera de pensar?
2. Com has arribat a conèixer-te millor en el transcurs de la teva vida? Què, o qui, t’ha ajudat a assolir aquest coneixement de tu mateix? Quines han estat les coses més inesperades que has après sobre tu mateix?
3. Qui o què t’ha ajudat més a portar-te cap a un coneixement de Déu més profund? En mesura què ha crescut el teu coneixement de Déu, ha canviat la teva relació amb Ell?
4. Com de sovint vacil·la el teu desig de Déu? Quina creus que és la causa d’aquesta vacil·lació? Com reacciones quan això et passa? T’ajuda aquesta reacció o et fa mal? Com creus que hauria de ser la teva resposta?
Desplega el contingut de cada apartat
1. Descriu amb les teves pròpies paraules les tres temptacions que, segons santa Teresa de Jesús, es donen més sovint durant els primers estadis del camí espiritual d’una persona.
2. Quins remeis concrets proposen santa Teresa i sant Francesc de Sales per a cadascuna de les tres temptacions?
3. Per què és important tenir un coneixement d’un mateix i ser conscients de la misericòrdia de Déu?
4. Descriu el “caminet” de santa Teresa de Lisieux. Quines són algunes de les maneres concretes en què va viure aquest “caminet”?
5. Segons sant Francesc, quins perills poden sorgir de només cercar els “bons sentiments” en la pregària?
6. Enumera els tres passos de la temptació que identifica sant Francesc. Per què el segon pas és considerat el més crucial?
7. Per què és tan important evitar les ocasions properes de pecar?
8. Esmenta almenys quatre coses que et poden ajudar a vèncer les temptacions al pecat.
9. Quines són les tres causes principals de l’aridesa a la pregària? Quin és el remei recomanat per a cadascuna de aquestes causes?
10. Per què algunes vegades Déu permet que nosaltres sentim aridesa en la pregària? Quin profit pot derivar d’una prova com aquesta?
1. Esmenta dues o tres maneres pràctiques d’imitar el caminet de santa Teresa. Com creus que aquest “caminet” t’ajudarà a perseverar mentre tinguis proves i temptacions?
2. Quina és la teva primera reacció quan se’t presenta una temptació seriosa? És així com has de respondre? Si no, què hauries de fer?
3. Quines són algunes de les ocasions de pecar que has après a evitar? Quines són algunes de les ocasions de pecar que encara has d’aprendre a evitar? Per què creus que has seguit posant-te en aquestes situacions? Quin mal t’estan fent?
4. Avalua l’estat actual de la teva vida de pregària. Estàs experimentant alguna aridesa? Si és així, quin creus que n’és l’origen?
5. ¿Quan depens dels “bons sentiments” o dels consols espirituals? Com creus que canviaria la teva relació amb Déu si no fos per aquests bons sentiments i consols?
Desplega el contingut de cada apartat
1. Com descriu la pregària santa Teresa de Lisieux ?
2. Què determina el valor de la nostra pregària, segons santa Teresa de Jesús?
3. Segons sant Bernat, podem estar sols amb Déu espiritualment, encara que no hi puguem estar físicament?
4. Quina oració breu recomana sant Bernat que resem tan sovint com ens sigui possible, per mantenir-nos a prop de Déu?
1. Descriu la teva pròpia vida de pregària. Pregues sovint? On pregues? Quan pregues? A quin tipus de pregària li dediques més temps, a la mental o a la vocal?
2. Reflecteixes a la teva vida de pregària —com, on, quan i què— el consell dels sants com santa Teresa, sant Francesc i sant Bernat?
3. Quins punts febles hi ha a la teva vida de pregària? Quins punts forts?
4. Quan pregues, com d’atent estàs a qui estàs pregant? Quan et sembla que estàs més atent? I quan estàs menys atent? Quines mesures pots prendre per augmentar el teu nivell de concentració a la pregària?
5. La distracció és un problema per a tu quan pregues? Què has fet per lluitar contra aquest problema? Què més creus que podries fer?
6. Enumera els obstacles que més freqüentment s’interposen en el teu camí per passar en pregària tot el temps que t’agradaria. Quines són algunes de les mesures que podries prendre per vèncer aquests obstacles?
Desplega el contingut de cada apartat
Déu crida tots els homes, tant laics com religiosos, a la santedat. Ens crida, en paraules de sant Francesc de Sales, a la vida devota.
Només podem respondre aquesta crida si comprenem la naturalesa de la vida devota. El món confon les mostres exteriors de pietat, amb la veritable devoció, sense arribar a discernir la importància de la transformació interior i de l’amor. Aquesta confusió no només ens afebleix per viure la vida devota, sinó que crea formes d’espiritualitat falses i de vegades perilloses.
Arribar a conèixer la veritable naturalesa de la vida devota tampoc no és suficient per fer-nos sants. La vida devota s’ha de viure, no només entendre’s. I el primer pas per viure aquesta vida és rebutjar el pecat greu. Una ànima no pot realment seguir Déu sense abans prendre la decisió ferma de no cometre mai més ofenses morals greus. Viure en gràcia.
Després de rebutjar el pecat greu, hem de rebutjar el desig o l’afecte per aquests pecats. No n’hi ha prou simplement amb deixar de pecar.
Per arribar a ser sant també necessitem comprendre l’horror dels nostres pecats. Ens cal veure’ls com el que són: el mal. Qualsevol afecte pel pecat ens impedeix avançar espiritualment.
A diferència dels pecats mortals, els venials no ens separen de la gràcia de Déu. Però es poden convertir en un gran impediment en el camí cap al cel si no ens els prenem seriosament. De la mateixa manera, l’afecte pels pecats venials o la manca de veritable contrició obren, molt sovint, la porta per a pecats més seriosos.
Entre guardar-se de l’escrupolositat, d’una banda, i, de l’altra, de la negligència, els sants estableixen una diferència important: la diferència entre els pecats venials conscients i aquells que són inadvertits. Els pecats venials conscients són aquells que decidim cometre lliurement després de certa reflexió, encara que sabem que pertorben i molesten Déu. Els pecats venials inadvertits són aquells que “simplement ocorren” davant de l’absència d’un mínim de reflexió o deliberació. Santa Teresa de Jesús els interpretava com aquells pecats descrits a les Sagrades Escriptures quan aquestes afirmen que “la persona justa cau set vegades al dia”.
1. Què caracteritza, segons sant Francesc de Sales, l’espiritualitat de la veritable devoció?
2. Què vol dir ser devot o viure una vida pietosa ?
3. Quines són les dues pràctiques que sant Francesc recomana per ajudar les ànimes a rebutjar el pecat greu?
4. Quin consell dóna sant Francesc per fer una bona confessió?
5. Quin és el perill d’alimentar l’afecte pel pecat greu?
6. Quines veritats suggereix sant Francesc que preveiem per alliberar-nos de l’afecte al pecat greu?
7. Quina és l’espasa de doble tall amb què santa Caterina de Siena diu que hem d’entaular les nostres batalles espirituals?
8. Quins són els perills d’alimentar l’afecte pels pecats venials?
9. En què consisteix la perfecció, segons sant Francesc?
10. Què necessitem per perseverar en la nostra lluita contra el pecat?
1. Com creus que el fet de malinterpretar la veritable devoció et pot allunyar de Déu? Descriu en què podria consistir aquesta falsa comprensió.
2. Quins pecats seriosos vas haver de rebutjar a les teves converses per poder buscar una relació amb Déu més íntima? Encara hi ha algun pecat greu que encara no hagis rebutjat? Si és així, per què no? Quin mal creus que això fa a la teva vida espiritual?
3. Quins pecats venials se’t resisteixen més? Per què penses que t’ha costat tant de trencar aquests hàbits de pecat? De quina manera interfereixen aquests pecats en la teva relació amb Déu?
4. Torneu a considerar el consell de sant Francesc de Sales sobre el sagrament de la Confessió. Fins a quin punt aquest consell constitueix un reflex de la teva pròpia pràctica del sagrament? Què més pots fer per aprofitar les gràcies de la confessió?
5. Almenys descriu una ocasió en què la gràcia de Déu t’ha ajudat a rebutjar el pecat i l’afecte al pecat. Com va transformar aquesta gràcia el teu cor i els teus actes?
Desplega el contingut de cada apartat
Aquesta és la classe d’alegria que Teresina experimentava a la vida. També és la classe d’alegria que ha ajudat els altres a trobar Déu.
1.- Quin és, segons Teresina, el bé més gran que es pot desitjar a una altra persona?
2.- De quina manera la natura i les coses creades van anar revelant a Teresa aquelles coses divines i celestials?
3.- Enumera almenys tres maneres en què la família de Teresina la va ajudar a acostar-se més a Déu.
4.- Quina funció van exercir la litúrgia i els sagraments en la transformació espiritual de Teresa?
5.- Esmenta dues batalles espirituals de Teresa descrites en aquest capítol. Descriu com es va sobreposar en cada cas.
6.- Segons sant Joan de la Creu, ¿com es transforma l’emoció de la por de créixer en santedat?
7.- Enumera les sis classes de béns en què sant Joan diu que es gaudiria. Descriu cadascuna breument.
8.- Quins són els quatre graus de mal que es poden derivar de gaudir desordenadament els béns temporals?
9.- Quins són els quatre trets o pecats que sorgeixen segons cadascun d’aquests graus de mal?
10.- Descriu el que els passa als qui es neguen a ells mateixos el goig desordenat en coses temporals. Com és possible que això passi?
1- Sovint l’Església descriu la família com “l’escola de la fe”. Així va ser en el cas de la Teresa. Reflexiona sobre la teva pròpia educació a la teva família.
De quina manera et va ajudar a tu a preparar-te pel camí cap a Déu?
De quines maneres no et va arribar a donar la preparació necessària?
2. Menciona almenys dues coses comunes i mundanes o dues persones que t’hagin ajudat a veure Déu. Descriu com ho van aconseguir.
3. T’has de resistir de vegades per no gaudir de forma desordenada els béns temporals? Quins béns temporals? Per què creus que això constitueix una lluita per a tu?
4. Reflexiona sobre els quatre trets que corresponen als quatre graus de dany que resulten del gaudiment desordenat de béns temporals. Veus alguns d’aquests trets en tu? Com malmet tot això la teva relació amb Déu?
5. En anar apropant-te més a Déu, ¿com han canviat els teus propis desitjos? Què vols ara que abans no acostumaves a desitjar mai? Com t’ha canviat a tu i la teva manera actual de vida aquest canvi de desitjos?
Desplega el contingut de cada apartat
1.- Imatge que Déu donà a Santa Caterina de Siena per explicar l’estructura de la realitat.
2.- Segons Santa Caterina, ¿quins són les quatre principals torments de l’infern?
3.- ¿Perquè contemplar el dimoni és terrible per les ànimes condemnades?
4.- Defineix el Sant Temor de Déu.
5.- ¿Com s’adquireix la veritable saviesa?
6.- ¿Quines són les benediccions i privilegis que reben les ànimes del cel?
7.- Segons Sant Bernat, ¿què és el que fa créixer en nosaltres la confiança en Déu?
8.- Segons Sant Joan de la Creu, ¿a quines conclusions ha d’arribar l’ànima per aconseguir la santedat?
9.- ¿Què pretenen aconseguir els textos bíblics sobre la salvació, la condemna i la gravetat del pecat?
10.- Segons Santa Teresa de Jesús, ¿quina és la visió de conjunt que hem de comprendre per poder avançar en la vida espiritual?
1.- En la teva relació personal amb Déu: ¿li tens temor d’alguna manera? Descriu aquest temor.
2. ¿Aquest temor és segons el que es descriu en el capítol, o n’és un altre?
3. ¿Aquest temor bo t’ha impedit de prendre una decisió equivocada? Explica què va passar.
4. Descriu una decisió equivocada i quin temor hauries d’haver tingut per evitar-la.
5. ¿De quina manera concreta pot ajudar-me el temor de Déu a portar una vida més virtuosa?
6. ¿Quines decisions estàs prenent que et poden portar al Cel?
7. ¿Quines decisions estàs prenent que et poden portar a l’infern?
8. Si et moríssis ara mateix, ¿a on anirires: al Cel o a l’infern?
9. ¿De quina manera la cultura en què vius t’ajuda a anar al Cel? ¿Com ho aprofito?
10. ¿De quina manera la cultura en què vius t’ajuda a anar a l’infern? ¿Com ho rebutjo?
Preguntes per la reflexió.
1. ¿Quines són les coses que has après al principi del teu camí espiritual, i que t’han ajudat mentre avançaves en el camí de la fe?
2. Sobre els 4 obstacles que li impedien a Santa Teresa d’avançar en santedat:
¿T’has trobat alguna vegada amb els mateixos obstacles? ¿Amb quins? ¿Amb quins encara hi estàs lluitant?
3. ¿Qui t’ha ajudat a apropar-te més a Déu? ¿Què van fer o què et van dir per ajudar-te?
4. Sant Agustí va retrassar abraçar la fe perquè no conseguia renunciar als seus pecats habituals. ¿Quin pecat t’impedeix de viure la teva fe lliurement i amb plenitud? Si és així, ¿com t’excuses o et justifiques? ¿Com t’estan perjudicant?
5. Quan practiques les virtuts, ¿te n’adones que alguna vegada confies més en tu mateix que en Déu? Si és així, ¿perquè et sembla que passa? ¿Com hauria de ser perquè això canvïi?
Preguntes per la reflexió.
“Sigueu perfectes com el vostre Pare Celestial és perfecte.” (Mt 5,48)
Preguntes per la reflexió.